ویکی لیکس: روزنامه‌های انگلیسی همه از عربستان پول می‌گیرند

هیچ روزنامه بریتانیایی روز دوشنبه خبری از قتل جمال خاشقجی بر روی صفحه اولشان منتشر نکردند؛ در حالی که آژانس‌های خبری دیگر مثل آسوشیتدپرس و رویترز در این مورد گزارش نوشتند. ویکیلیکس گفته است که این فقدان انگیزه برای روزنامه‌های انگلیسی به این دلیل بوده که آن‌ها همه‌گی از عربستان سعودی پول می‌گیرند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ میزان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
ویکی لیکس: روزنامه‌های انگلیسی همه از عربستان پول می‌گیرند
نگرانی‌ها در مورد سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی گم شده که برای واشینگتن‌پست، یادداشت می‌نوشت، افزایش یافته است. جمال خاشقجی آخرین بار سه شنبه گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شده و مقامات ترکیه ادعا کرده‌اند که تحقیقات اولیه حاکی از آن است که او در داخل ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است. ویکی لیکس همچنین اشاره کرده که با وجود این حادثه، هنوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.
خاشقجی به منظور گرفتن مدارک طلاق خود از همسر سابقش، به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود تا بتواند با نامزد ترکش، «خدیجه سنگیز» ازدواج کند. نامزد او، بیرون از ساختمان کنسولگری ایستاده بود و پس از ۱۱ ساعت انتظار، جمال بازنگشت.   مقامات ترکیه باور دارند که این روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های بن سلمان، در داخل کنسولگری کشته شده است و سپس توسط ۱۵ نفر از یک تیم قتل‌عام که از عربستان به آنجا اعزام شده بودند، بدن تکه‌تکه شده‌اش از کنسولگری خارج شده و همان روز به ریاض منتقل شده است.
عربستان سعودی این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفته است که هنوز نسبت به تحقیقات، «خوشبین» است.
تنها ویکی لیکس نبود که نسبت به سکوت روزنامه‌های انگلیسی و آرامش آن‌ها در مورد این قتل، انتقاد کرده است. بسیاری از کاربران در توئیتر واکنش رسانه‌های انگلیسی در مورد قتل جمال خاشقجی و قتل «آرکادی بابچنکو»، روزنامه‌نگار روس، که بعدا معلوم شد زنده است، را با هم مقایسه کردند.
برخی دیگر انتقادهایشان را اینگونه مطرح کرده بودند که احتمالا روزنامه‌های انگلیسی بسیار درگیر پیدا کردن راهی برای سرزنش کردن پوتین در مورد قتل خبرنگار سعودی بوده‌اند. برخی دیگر گفته بودند که سعودی‌ها به خاطر روابط نزدیکی که با دولت‌های آمریکا و انگلیس دارند، «مصونیت بین‌المللی» پیدا کرده‌اند. تنها روزنامه گاردین ستونی را به این خبر اختصاص داده بود، که این هم واکنش کاربران توئیتر را به دنبال داشت؛ آن‌ها گفتند که گاردین با اشاره کردن به این موضوع در ستون، و نه در خبر اصلی، می‌خواسته تمرکز‌ها را از روی آن بردارد.
در سال ۲۰۱۶، خبرنگاران بدون مرز، اطلاعاتی را منتشر کردند که با جزئیات اعلام می‌کرد که چگونه عربستان سعودی «رسانه‌های خارجی را دستکاری می‌کند» تا «پروژه نمایش تصویر مثبت از پادشاهی عربستان را در سطح بین‌المللی» را اجرا کند. خبرنگاران بدون مرز در گزارش خود نوشته بودند که یکسری ارتباط‌هایی بین سفارت‌خانه‌های عربستان سعودی در کشور‌های مختلف با وزارت امور خارجه این کشور وجود دارد که تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای بازسازی تصویر بین‌المللی پادشاهی عربستان می‌کنند. در گزارش این سازمان آمده است که عربستان سعودی «به رسانه‌های سراسر جهان» از جمله بریتانیا، کمک‌های مالی می‌کند و این کمک‌ها معمولا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (به شکل خرید هزاران نسخه) است. همچنان که این اتفاق برای یکی از شبکه‌های تلویزیونی لبنانی افتاد که با گرفتن ۲میلیون دلار، سیاست‌های عربستان سعودی را پذیرفت. در سال ۲۰۱۷ نیز «سلطان محمد ابوالجدایل» سرمایه‌گذار سعودی با خرید ۳۰ درصد سهام روزنامه ایندپندنت (ایندپندنت به معنای مستقل است) این نگرانی را به وجود آورد که این روزنامه دیگر مانند اسمش مستقل نیست.
فرارو
کد مطلب: 84766
لينک کوتاه خبر: https://goo.gl/YWpCoK
 


 
نام و نام خانوادگی
ایمیل